MAFIA: The city of Lost Heaven - recenze

Mafia se odehrává v 30. letech 20. století. Ta doba se vyznačovala jednou věcí, jenž je možné shrnout do jednoho slova: MAFIE. Hra Mafia se odehrává ve městě Lost Heaven. Každý kdo hrál někdy Drivera, nebo Midtown Madness 1 jistě pozná, že Lost Heaven se velmi nápadně podobá dobovému Chicagu. Narozdíl od reálného Chicaga má mapa ve hře má rozměry pouze (ale ve hře poznáte že město si během několika hodin zdaleka neprohlédnete celé) 11 × 11 mil, a za městem je ještě přístupná krajina, která se Vám odemkne, až splníte určitý počet misí.

Čeští herní vývojáři už několikrát dokázali, že jejich projekty mají díky svým kvalitám šanci prosadit se také na zahraničním trhu. V letošním roce se horkým kandidátem na nejlepší akční hru roku stane velkolepý opus Mafia brněnského vývojářského týmu Illusion Softworks, na němž spolupracovala i americká producentska firma Gathering of Developers.

Není žádným tajemstvím, že si tvůrčí Mafie oblíbili klasické mafiánské filmy, které točí Coppola, Scorsese či Brain De Palma. A na celkovém konceptu hry se tato skutečnost značně projevuje. Nejen že k vyprávění příběhu využívá lety prověřený filmový vzorec a zcela lineární dějovou linii, ale navíc chytře kombinuje všechny významné prvky již zmíněných mafiánských filmů. Třicátá léta jsou zde nahlížena realisticky, ale přitom moderníma očima, v nichž cítíte přítomnost mistrů těch nejlepších filmových gangsterek. Hra vás tak může velmi nenásilně vtáhnout do prostředí starých mafiánských organizací, které se striktně řídí svými pevně stanovenými zákony.

DOKONALÁ FILMOVÁ GANGSTERKA

Mezi nejsilnější stránky Mafie bezesporu patří její výpravný příběh. Od začátku sledujete osudy mladého taxikáře Tommyho Angela, který se jako slepý k houslím připlete k první práci pro italský mafiánský gang Dona Salieriho. A protože brzy zjistí, že práce pro ilegální organizaci má svoje příjemně výhody, postupně se zaplete do řady jejich akcí a sehraje významnou roli v boji proti konkurencnimu gangu Dona Morella. Autorům se zkrátka v tomto ohledu dokonale podařilo navodit atmosféru třicátých let, tedy doby, kterou máme díky zločinům typu Al Caponeho spojenou především s válkami gangů, prostitucí a prohibici.

Herní stránka Mafie se skládá ze dvou významných částí - automobilových honiček a krvavých akčních přestřelek. Hned v úvodní scéně naskočí do vašeho taxíku dva mafiáni, kteří vám přiloží ústí hlavně revolveru temeni hlavy a vy budete muset zapojit veškeré řidičské umění, abyste v ulicích rozlehlého města Lost Heaven setřásli jejich pronásledovatele. Podobnými divokými honičkami se hra jenom hemží. Od rutinní taxikařiny totiž velmi rychle upustíte a v řadách mafiánského gangu se dostanete k nejrůznějším pracím, jako je převoz ilegálních zásilek, pronasledování nejrůznějších osob a samozřejmě , všudypřítomným útěkům před policií. V Mafii si na policii musíte dávat dobrý pozor, protože překročení povolené rychlosti nebo třeba i jízda na červenou se setká s velkou nevolí policejních příslušníků. A pokud se rozhodnete ruku zákona dráždit nadmíru, počítejte s tím, že po vás brzy půjde celý místní policejní sbor.

Když byla řeč o automobilových honičkách, je nutné zmínit, v jakých vozech budete vlastně jezdit. Čeká na vás několik desítek dobových aut, které autoři velmi pečlivě navrhli přesně podle historických předloh. Řídit budete nejen "hranaté" vozy, pro tehdejší dobu tolik charakteristické, ale také luxusní limuzíny nebo elegantní sporťáky. V jedné misi se vám rovněž dostane do rukou rychlý zavodní vůz, v němž nakonec skončíte na asfaltovém zavodním okruhu a mafiánští bossové od vás očekávají jasné vítězství. V Mafii budete auta také krást. Jestliže se vám znelíbí automobil, který právě řídíte, není nic jednoduššího, než si vyhlédnout nějaký jiný stojící na ulici a nepozorovaně se ho zmocnit. Po vzoru nedávného akčního hitu Grand Theft Auto 3 nabízí Mafia rovněž možnost zastavit jedoucí vůz, nebohého řidiče vytáhnout za límec z auta a naskočit za volant.

GRAFIKA DOTAŽENÁ K DOKONALOSTI

Jak už bylo řečeno, důležitou částí Mafie jsou akční scény. Velmi často se během práce pro gangsterskou organizací připletete do krvavých akčních přestřelek odehrávajících se na příznačných místech, jako jsou podzemní garáže, přístavní doky či opuštěná věznice. Rozdílnému charakteru jednotlivých misí odpovídá i příslušný arzenál zbraní. Jestliže vás Don Salieri požádá, abyste udělili výstražnou lekci skupince pouličních výtržníků, vyzbrojíte se pouze baseballovou pálkou. Jestliže se však jedná o nějakou větší akci, při níž hrozí konfrontace s konkurenčním gangem, do rukou se vám dostane větší palebná síla, kterou představují například brokovnice nebo samopal.

Každá z dvaceti misí se skládá z několika dílčích částí, v nichž se obě herní stránky, tedy jízda v autě a dynamická akce, téměř dokonale kloubí dohromady. Tato skutečnost vytváří ze hry vynikající zábavu od začátku až do konce. Kvalitu hry jenom podtrhuje její technické zpracování. Grafika je zpracována do nejmenších detailů a nešetří množstvím vizuálních efektů. Ulice se hemží lidmi a troubícími auty, ve městě najdete nadzemní dráhu, banky, kostely a restaurace, což všechno dotváří atmosféru samostatně žijícího města. Na celkovém ozvučení hry zaujme především profesionalní český dabing, na němž se podílela řada známých českých herců, a také skvělý hudební doprovod složený ze skladeb tehdejších synkopických orchestrů.

Ačkoliv bychom Mafii mohli vyčíst nějaké ty drobné chybičky, mezi něž patří možná až přílišná linearita a tím spojená nemožnost udělat ani krok stranou, lze ji bez větších pochybností označit za špičkový produkt počítačové zábavy. Jejím hraním se dokáže zabavit hráč lačnící po dynamické akci stejně tak jako fanoušek strhujících mafiánských příběhů.

(c) @magazín 12/2002

Shoutbox Registrace

Návštěvnost